Botuliinitoksiinihoidot

Vaikea migreeni

Kun harvoin toistuva migreeni muuttuu jatkuvaksi ja hallitsee elämääsi voi botuliinitoksiiini palauttaa elämäsi raiteilleen. Vaikeassa kroonisessa migreenissä päänsärkyäpäiviä on enemmän kuin kivuttomia päiviä usean kuukauden jaksoissa. Estohoito toteutetaan kolmen kuukauden välein.

Lihaskipu

Kun kipu pitkittyy lihaksen luisessa kiinnityskohdassa, voi parantuminen viedä aikaa. Botuliinitoksiinilla kudoksen toipuminen mahdollistuu ja kipu helpottuu. Tyypillisiä pitkittyviä kipuja ovat lateraalinen epikondyliitti (tenniskyyrpää) ja plantaarifaskiitti (kantapääkipu).

Dystonia

Joskus keho ei saa rauhaa pakkoliikkeeltä. Tavallisimmin pää/kaula tai jokin raajan osa liikkuu tai vapisee pakonomaisesti. Arvioidaan tällöin hoito yhdessä.

Purentakipu

bruksaaminen ja purentadysfunktio

Kun hammaslääkärisi on todennut jatkuvan yöllisen purennan aiheuttavan Sinulle kipua ja vaurioita hampaistoosi etkä saa apua tavanomaisista hoidoista voi botuliinitoksiinihoito lievittää kipua.

Hermovauriokipu

Pitkäaikainen hermovauriokipu eli neuropaattinen kipu on lamauttavaa. Paikallista hermovauriokipua voidaan helpottaa botuliinitoksiinikäsittelyllä. Muulle hoidolle huonosti vastaava kolmoishermokipu ja vyöruusukipu ovat esimerkkejä tämän laatuisesta kivusta.

Liikahikoilu

Liikahikoilu on vaan joskus iso ongelma ja vähintäänkin tuskastuttavaa. Botuliinitoksiini antaa pitkäaikaisen ja hyvän suojan liikahikoiluun. Esimerkkejä ovat liiallisesti hikoileva päänahka, kainalot tai kädet.

Kasvon pakkoliikkeet, TIC ja elohiiri

Kasvojen alueella voi esiintyä jatkuvaa pakkoliikettä monella eri tavalla. Niitä voidaan hillitä botuliinilla.

Liiallinen syljen eritys

Toisinaan neurologisen sairauden hankala haitta on liiallinen syljen erittyminen. Sylkirauhasen käsittely botuliinitoksiinilla vähentää syljen erittymistä pitkäaikaisesti.

Kosmeettinen haitta

Täydellinen kasvohermohalvaus tai vamma voi jättää ikävän epäsymmetrian kasvoihin. Botuliinihoito ei paranna, mutta voi oleellisesti vähentää vammasta aiheutuvaa kosmeettista haittaa.